Vitaminok I.

Vitaminok I.

Vitaminok I.


Tizenhárom különböző vitamin járul hozzá egészségünk fenntartásához. Ezek közül négy – az A, a D, az E és a K - zsírban, míg a maradék többi vízben oldódó vitamin. Ezek közül némelyiket a szervezetünk maga is elő tudja állítani, ilyen pl.: a D- vagy a K vitamin, míg vannak, amelyekhez csak táplálék útján juthatunk hozzá. Az elégtelen vitaminbevitel éppúgy, mint a túlzott fogyasztása is komoly betegségeket eredményezhet. Mindezek mellett érthető, hogy a megfelelő vitaminbevitel elengedhetetlen szervezetünk szabályos működéséhez.

Gyakrabban találkozunk vitaminhiány okozta tünetekkel, mint azok túlzott fogyasztásának szövődményeivel. Utóbbiakkal szinte csak a zsírban oldódó vitaminok fokozott bevitele esetében találkozunk. A vitaminhiány oka kétféle lehet: elsődlegesnek nevezzük azt a fajtáját, amelyet a helytelen táplálkozás eredményez, míg másodlagosnak azt, amelyet a szervezetünk bizonyos részeinek hibás működése okoz pl.: a tápcsatorna egyes megbetegedései miatt az adott vitamin nem tud elégséges mennyiségben felszívódni. Ilyen a B12 vitamin hiány okozta anaemia perniciosa.

A következőkben röviden tárgyaljuk a leggyakoribb vitaminokat, azok jelentőségét, illetve hiányuk, vagy éppen túlzott bevitelük következményeit.

A vitamin


Ahogy már korábban említettük az A vitamin a zsírban oldódó vitaminok családjába tartozik. Kémiai neve retinol, és legfontosabb funkciója, hogy a szem ideghártyájában a fény érzékeléséért felelős rodopszin képződését segíti. Biztos Ön is hallott már a farkasvakságról, amelynek hátterében éppen az A vitamin hiánya áll: amennyiben kevés a retinol a szervezetünkben, úgy a szürkületben levő kevés fényt már nem tudjuk érzékelni, szinte vakokká válunk. Az A vitaminnak emellett fontos szerepe van a bőr rugalmasságának fenntartásában is. A retinol az új kötőszöveti rostok képződését serkenti, így a bőr mélyebb rétegei megújulhatnak. Hiányában a bőr érdessé, szárazzá, pikkelyessé válik. A normális retinol mennyisége továbbá elengedhetetlen a fogak és a csontok normális fejlődéséhez is. Az A-vitamin a májban raktározódik, és ha túladagoljuk, úgy az mérgezéshez vezet, amely jelentkezhet fejfájás, hányás, fáradékonyság, hajhullás formájában.
Az A vitaminhoz könnyen hozzájuthatunk állati eredetű ételek fogyasztása révén: máj, halak, tojás, tej. A sárga- és a zöldszínű zöldségfélék is bőséggel tartalmaznak A vitamint, így a sárgarépa, a tök és a spenót.

D vitamin

A D vitamin, az A-hoz hasonlóan zsírban oldódó vitamin, így szervezetünk raktározza azt, azonban nem árt odafigyelni bevitelére. Legfontosabb szerepe a szervezetünkben a kálciumháztartás szabályozása. Leginkább nyáron töltekezhetünk fel belőle, amikor a legtöbb napsugárzás éri a szervezetünket. Napozás során ugyanis UV-sugárzás hatására a bőrünkben beindul a D vitamin szintézise. Ezenkívül táplálékkal is bevihetjük a D vitamint, azonban ezt a forrást kisebb arányban használjuk.
Hiánya a szervezetünkben a következő betegségeket idézheti elő: csontritkulás (osteoporosis), izomgyengeség, izomtömeg csökkenés, szív- és érrendszeri panaszok, autoimmun betegségek, angolkór.
A D vitamin túladagolása nem a sok napsütéshez kötött, hanem a túlzott fogyasztása vezethet ún. hypervitaminosishoz. Gyermekekben túlzott kálcium rakódhat le például a vesékben. Felnőtteknél inkább csontfájdalmak formájában jelentkeznek a tünetek.