Vitaminok II.

Vitaminok II.

Vitaminok II.

C-vitamin (aszkorbinsav)


A C-vitamin talán a legismertebb vízben oldódó vitamin. Magyar vonatkozása, hogy Szent-Györgyi Albert volt az, aki először izolálta az aszkorbinsavat paprikából 1928-ban. A C-vitamin az egyik legerősebb antioxidáns, aminek köszönhetően védi ereinket, és ezáltal a szívünket. Számos pozitív hatása közül ki kell emelnünk, hogy erősebbé teszi az immunrendszerünket azáltal, hogy fokozza a fehérvérsejtek számát. Emellett gátolja a nitrózaminok keletkezését, amelyek jelentős szerepet játszanak a rákos sejtek kialakulásában. Továbbá segíti a vas felszívódását a tápcsatornában, és részt vesz a hemoglobin és a vörös vérsejtek képződésében a csontvelőben.
C-vitamin hiány fennállása esetén a következő tünetekkel számolhatunk: ínysorvadás, vérzékenység, izombántalmak, gyulladások, rossz sebgyógyulás. Az ellenállóképességünk csökken, és fogékonnyá válhatunk a fertőzésekkel szemben. A legsúlyosabb formája a skorbut, amely régen a tengerészek között szedte áldozatait.
A C-vitamin természetes fomában a citrusfélékben fordul elő, a citromban, a narancsban, a grapefruitban, de megtalálható a paradicsomban, paprikában, burgonyában, kelvirágban is.

E vitamin


Az E vitamin zsírban oldódó, antioxidáns vitamin. Legfontosabb feladata közé tartozik, hogy szervezetünket megvédi a káros szabadgyököktől azáltal, hogy előbb lép kapcsolatba velük, mint a saját sejtjeink. Sportolás során az oxigénfelhasználásunk megnöveszik, ezáltal több szabadgyök képződik. Ezek károsíthatják az izmainkat, így hamar fájdalmat, fáradságot érezhetünk. A fokozott E vitamin bevitel segítheti a panaszok csökkentését.
Az E vitamin antioxidáns hatása révén védi a szív koszorúereit, gátolja a vérlemezkék összecsapzódását, így a szívroham kialakulása ellen dolgozik. Védőfaktort jelent az agynak is azáltal, hogy az idegsejteket óvja a szabadgyökök okozta károsodástól.
Legfontosabb E vitamin forrásaink a növényi olajok, így a tökmag-, oliva-, napraforgóolaj. Állati eredetű élelmiszerekben előfordul a húsban, a májban, a tojásban.
Az E vitamin túladagolásával nem kell számolnunk, mert nem tartozik a nagy adagban mérgező vegyületek közé.